Nye produkter introduceres hurtigere og hurtigere mens livscyklussen per produkt bliver kortere. Dette stiller krav til fremtidens produktionssystemer som må være mere tilpasningsdygtige og håndtere flere produktvarianter med samme udstyr. Volvo GTO’s vision er at opnå en mere rekonfigurerbar produktion som nemt kan tilpasses til nye produktvarianter og forskellige produktionsvolumner. REKON pilotforløbet ved Volvo GTO hjalp med at definere og konkretisere et produktionskoncept som første skridt mod at implementere metoder og teknikker til rekonfigurerbare samleprocesser i produktionen.
”Vi har et stort behov for at være hurtige til at tilpasse os til nye teknologier i forhold til el-lastbiler. Før lavede vi ændringer på platformene, nu er det helt nye platforme, vi skal producere – på den halve tid”
Blot et par timers kørsel vest for Stockholm i Sverige ligger Köping, hvor Volvo Group Trucks Operations samler drivlinjesystemer til lastbiler. Omstillingen fra forbrændingsmotorer til el-lastbiler giver udfordringer i produktionen.
”Vi har et stort behov for at være hurtige til at tilpasse os til nye teknologier i forhold til el-lastbiler. Før lavede vi ændringer på platformene, nu er det helt nye platforme, vi skal producere – på den halve tid” Siger Tobias Högsfeldt, Titel ved Volvo GTO.
Volvo GTO ønskede at udvikle og implementere retningslinjer til hjælp i design af rekonfigurerbare samleprocesser. En af de primære udfordringer var at få eksisterende videnskabelige tilgange til at passe i den specifikke virksomhedskontekst samt hvilke tilgange og teknologier der vil give den påkrævede tilpasningsevne overfor nye produkter eller ændrede produktvarianter. Inspiration fra eksisterende forskning i rekonfigurerbare produktionssystemer tillod forskerne og Volvo GTO at udvikle en eksklusiv og virksomhedsspecifik metode.
Pilotforløbet fokuserede på tre trin:
”Det betyder, at vi kan øge volumen og kapaciteten ved at tilføje flere moduler, og det betyder mindre investeringer ad gangen. Efterspørgslen vil stige over tid, men vi vil gerne undgå at tage alle de store investeringer med det samme.” – Tobias Högsfeldt, TITEL, Volvo GTO.
(REKON METHOD FIGUR)